Od poniedziałku do niedzieli co rano uczestnicy z całej Polski wypełniali dominikański klasztor. Dzień rozpoczynali od śpiewanej wspólnie jutrzni, a potem brali udział w ćwiczeniach śpiewu w różnych grupach: w podziale na głosy i chóry.
Po uroczystej Mszy świętej w samo południe w Bazylice Świętej Trójcy i przerwie obiadowej wracali na zajęcia w sekcjach tematycznych z chorału gregoriańskiego, prowadzenia scholi, emisji głosu, impostacji, polifonii korsykańskiej, polskiego śpiewu ludowego oraz śpiewu bizantyjskiego. Efektami swojej pracy mogli wykorzystać podczas Eucharystii w kolejnym dniu.
– „Doświadczenie piękna, choć fundamentalne w liturgii, nie może być celem samym w sobie” – mówi o założeniach warsztatów o. Dominik Jurczak, prezes Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego. – „Piękno ma prowadzić do rozsmakowywania się w Tym, który jest źródłem piękna! Dlatego podczas tegorocznych warsztatów chcemy uczynić krok dalej, chcemy uczyć się, jak w poszukiwaniu piękna nie zatrzymać się jedynie na walorach artystycznych, ale jak dołączyć do chóru aniołów, by wraz z nimi nucić „święty, święty, święty” – wyjaśnił.
Warsztaty Muzyki Niezwykłej, organizowane przez Dominikański Ośrodek Liturgiczny od 2013 roku, znane są także z wieczornych koncertów i nabożeństw otwartych dla szerokiej publiczności, na które oprócz samych uczestników, zaproszeni byli wszyscy.
Prawykonanie „Noli me tangere”
Bardzo dobrymi opiniami obdarzone zostały trzy tegoroczne koncerty. W poniedziałekzebrani w bazylice mogli usłyszeć prawykonanie muzycznej medytacji na święto św. Marii Magdaleny „Noli me tangere”. Było to prawykonanie utworu, zainspirowanego ewangeliczną sceną spotkania Zmartwychwstałego Jezusa z Marią Magdaleną. Muzykę stworzyli związani z Fundacją kompozytorzy Paweł Bębenek, Urszula Rogala i Tomasz Samulnik OP. Dwunastoosobowemu zespołowi wokalnemu towarzyszyli znani artyści jazzowi: Piotr Baron (saksofon) i Maciej Adamczak (kontrabas).
– „Noli me tangere” („nie dotykaj mnie”) jest zaproszeniem do pójścia po śladach Marii Magdaleny, zachętą do wsłuchania się w Jej świadectwo dotyczące życia, śmierci i zmartwychwstania Pana Jezusa” – mówi kontrabasista Maciej Adamczak. – „Wybranym z Pisma Świętego tekstom, z zachowaniem ich oryginalnego kształtu i brzmienia, nadano formy krótszych i dłuższych utworów muzycznych, w taki sposób, aby poprzez wielokrotne ich powtarzanie, utrwalanie i rozważanie stworzyć przestrzeń dla chrześcijańskiej modlitwy i medytacji”.
We wtorek odbyło się nabożne śpiewanie zaduszne w zabytkowych krużgankach klasztoru, które są równocześnie zakonnym cmentarzem. Nabożeństwo oparte na starych klasztornych zapiskach zbudowane zostało na pięciu stacjach, pomiędzy którymi przemieszczali się uczestnicy z modlitwą i śpiewem.
W środę uczestnicy warsztatów mieli okazję wziąć udział w tradycyjnym czuwaniu przed świętem św. Jakuba Apostoła – tzw. gregoriańskim „matutinum”. Jest to rodzaj modlitwy, który uczy poświęcania czasu dla Pana Boga mimo wszelkich niesprzyjających czynników: zmęczenia, pośpiechu czy przyzwyczajenia do życia w dużym tempie, dyktowanym przez technologię.
– „Towarzyszami tegorocznej edycji była niemała grupa świętych” – zaznacza o. Jurczak. – „Maria Magdalena, która pierwsza wyśpiewała prawdę o zmartwychwstaniu Jezusa, Brygida, Kinga, apostoł Jakub, Joachim i Anna, rodzice Najświętszej Maryi Panny. Ich wstawiennictwo i przykład były dla nas inspiracją, jak anielski hymn święty, święty, świętywypowiadać nie tylko ustami, ale całym naszym życiem”.
„Ite in mundum” Dawida Kusza OP
Czwartkowy wieczór był zakończeniem pierwszego bloku warsztatów, a zarazem punktem kulminacyjnym – tego dnia odbył się premierowy koncert nowej płyty Dawida Kusza OP „Ite in mundum”. Była to pierwsza okazja, aby usłyszeć utwory z płyty na żywo. Wielu uczestników koncertu dzieliło się po nim zachwytem i poruszeniem, które im towarzyszyły.
W piątek do grupy uczestników dołączyły nowe osoby, które przyjechały tylko na drugą część warsztatów – na blok weekendowy. Wieczorem w krużgankach odbyło się Misterium Męki Pańskiej – paraliturgiczne nabożeństwo oparte na dramacie liturgicznym, ukazujące – i pozwalające przeżywać – wydarzenia związane z męką i śmiercią Chrystusa w inny sposób, niż choćby droga krzyżowa. Na koniec dnia odbył się jeszcze dodatkowy koncert – występ litewskiej grupy Gailestingumo šventovės ansamblis(„Zespół Miłosierdzia”).
– „Poszukiwanie piękna autentycznej muzyki sakralnej to najlepszy opis stworzonego przez nas kolażu” – wyjaśniają członkowie zespołu. „Szukamy piękna, które ujawnia tajemnice świata”.
Efekty ciężkiej pracy
Codziennie po przerwie obiadowej – podczas której uczestnicy warsztatów mogli korzystać ze specjalnych zniżek w dwudziestu czterech najlepszych okolicznych restauracjach – miała miejsce katecheza o. Łukasza Miśki OP, transmitowana także na żywo w internecie. Rekolekcyjny wymiar wydarzenia uwydatniały także kazania o. Dominika Jurczaka OP, wygłaszane podczas codziennych Mszy.
W kazaniu podczas niedzielnej Mszy św. kończącej warsztaty, o. Jurczak podkreślił, że uczestnictwo w warsztatach nie jest po to, aby stanąć na piedestale jako ekspert, ale by jako uczeń dzielić się zdobytym doświadczeniem, wrażliwością i spotkaniem z żywym Bogiem. Celem warsztatów jest zgromadzenie całego środowiska z całej Polski, by móc wspierać celebracje liturgiczne w parafiach i wspólnotach.
Fundacja Dominikański Ośrodek Liturgiczny dąży do tego, by wszyscy mogli świadomie uczestniczyć w pięknej liturgii. Organizuje warsztaty, rekolekcje i katechezy, wydaje książki i nagrania muzyczne oraz tworzy przedmioty, które podkreślają treść i godność celebracji liturgicznej, a także organizuje środowisko osób zaangażowanych w odnowę liturgii. Jest organizacją pożytku publicznego.